Geographies of Freedom
Het geeft een vreemd soort schok: de wat koddige, ouderwetse journaalstem die in alle rust vertelt over hoe de “eenvoudige bevolking” van de Nederlandse Antillen dankzij de komst van enorme olieraffinaderijen uit hun “primitieve omstandigheden” worden verlost en er een einde komt aan een “gebrekkige medische verzorging en gemis aan hygiëne”. Deze aaneenschakeling van archiefbeelden van de neokoloniale band tussen multinational Shell en de eilanden bevat constant dit soort schurende momenten.
De film is onderdeel van een groter onderzoeksproject rond vrijheid, geïnitieerd door academicus en maatschappijcriticus Egbert Alejandro Martina en multimediakunstenaar Miguel Peres dos Santos. Binnen dit project wordt verkend hoe geografie, architectuur en wetgeving ideeën over vrijheid creëren, en hoe die vervolgens hun weerslag hebben op fysieke ruimte. Het onderzoek waaiert breed uit, maar toont telkens dezelfde logica: dat de zo gevierde Nederlandse vrijheid in feite alleen maar kon en kan bestaan bij de gratie van de onvrijheid van een ander – door expliciete slavernij of de meer perfide uitbuiting die gemeengoed is in het neoliberalisme.