Olya's Love
In Poetins Rusland, in de periode dat twee leden van de politieke punkrockband Pussy Riot gevangen zitten en het Russische parlement een omstreden antihomowet aanneemt, volgen wij de enthousiaste twintiger Olya en haar niet-aflatende strijd voor gelijke rechten voor lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT). Ze organiseert exposities en coming-out happenings en demonstreert actief mee op straat, vaak midden in de frontlinie tussen betogers, oproerpolitie en tegenstanders. De homevideo-stijl onderstreept het persoonlijke karakter van dit inmiddels sterk gepolitiseerde thema. Olya leert zelf de camera te hanteren, zodat ze kan filmen in de intimiteit van haar appartement, terwijl haar vriendin een stopcontact monteert of ze met vrienden discussiëren over kinderen krijgen. Deze privé-beelden worden afgewisseld met materiaal van een externe cameraman. Dat is vaak rauw materiaal van de straat, op het moment dat er iets gebeurt: niet alleen molestaties tijdens de demonstraties voor de Doema maar ook op de roltrap in de metro, waar de vrouwen worden aangevallen door leden van een anti-homogroepering. Door de camera toe te laten in haar leven laat Olya zien wat het betekent, en wat het je kan kosten, om in het hedendaagse Rusland voor je seksuele geaardheid uit te komen.