Karmapa - Two Ways of Divinity
Naast de in ballingschap levende Dalai Lama kent het Tibetaanse boeddhisme nog verscheidene andere spirituele leiders. Een van hen is Karmapa, wiens geboorte al door de eerste Boeddha, Siddharta Gautama, was voorspeld. Nadat de zestiende reïncarnatie van Karmapa in 1981 in de Verenigde Staten is overleden, gaan monniken op zoek naar zijn wedergeboorte. Tien jaar later menen vertegenwoordigers van de Chinese regering in Tibet hem gevonden te hebben, tot er in India een tegenkandidaat naar voren wordt geschoven. Het is het begin van een gewelddadig politiek steekspel. De productie van dit dubbelportret van beide heilige jongemannen nam in totaal zes jaar in beslag. Voorafgaand aan de draaiperiode van 1994 tot 1997 heeft regisseur Arto Halonen (1964) drie jaar op toestemming van de Chinese autoriteiten moeten wachten om in Tibet te mogen filmen, waarbij hij verzweeg dat de Dalai Lama en de in India in ballingschap levende tweede Karmapa ook in zijn film te zien zouden zijn.