The Russian Winter
Rapper en ex-delinquent John Forté wordt gevolgd op zijn tournee ''. De soul/R&B-zanger was op zijn 21ste zeer succesvol in onder meer de band The Fugees, waarmee hij een Grammy in de wacht sleepte. In 2000 werd hij op vliegveld Newark gearresteerd met een koffer vol vloeibare cocaïne. Forté werd tot veertien jaar cel veroordeeld, maar kwam na veel protestacties na 7,5 jaar voorwaardelijk vrij. Op uitnodiging van muzikanten in Rusland begint Forté in 2011 aan een tournee door dat land, met deels aandacht voor liefdadigheidsprojecten en deels muzikale samenwerking. Tegen het sfeervolle decor van een ijskoud Rusland toont de film Forté schakend in de nachttrein naar Tatarstan, maar ook tijdens een bezoek aan een weeshuis in Sint Petersburg en een missverkiezing in mondain Moskou. Met zijn lange dreadlocks toch al een opvallende verschijning in het sneeuwwitte straatbeeld, stuit Forté regelmatig op culturele misverstanden. Afgewisseld met beelden van studio-opnames, concerten en persconferenties geeft Forté in zwart-witinterviews zijn visie op het krijgen van een tweede kans, de troost van muziek en hoe zijn tijd in de gevangenis hem inspireerde tot nieuwe muziek - die ruimschoots te horen is in deze muzikale zoektocht naar vrijheid.