Eyes Wide Open - A Journey through Today's South America
De Uruguayaanse schrijver Eduardo Galeano beschreef in 1971 in het standaardwerk Open Veins in Latin America de eeuwenlange economische uitbuiting van het continent. Bijna veertig jaar later kijkt de Uruguayaanse documentairemaker Gonzalo Arijon in Eyes Wide Open -- A Journey through Today's South America hoe Latijns-Amerika er nu voor staat. Zijn zoektocht brengt hem van de sojaplantages in het Braziliaanse Amazonegebied en de tinmijnen in Bolivia naar de diepe jungle van Ecuador. Arijon, die in 2007 de Joris Ivens Award won met Stranded, toont hoe de huidige linkse leiders van deze landen het hoofd proberen te bieden tegen de verkwanseling van natuurlijke rijkdommen door grote internationals. Belangrijkste vijanden zijn het neoliberalisme en de daaruit voortkomende privatiseringen. In Arijons pamflet komt de lokale bevolking aan het woord, afgewisseld met archiefbeelden van toespraken van onder anderen Hugo Chávez (Venezuela), Lula da Silva (Brazilië) en Evo Morales (Bolivia). Galeano zelf vertelt in soms poëtische bewoordingen hoe de opmars van socialistische regeringen in het begin van de eenentwintigste eeuw zijn continent goed doet en wat er nog moet gebeuren in de toekomst.