And a Happy New Year
Vanaf de eerste knallen overdag tot het oorverdovende spektakel om middernacht en de uren erna zijn we getuige van de spanning, stress en angst van de dieren en hun baasjes. Van feestelijkheid is geen sprake. Ook voor de effecten op dieren in de wei en in de natuur is plek in Mulders documentaire – de paniek onder paarden, vossen en vogels wordt gefilmd met infrarode camera’s.
De poëzie van de nachtbeelden en het in slowmotion gefilmde vuurwerk staan in schril contrast met het bibberen, hijgen en kwijlen in kale badkamers en onder bedden. Commentaar is niet nodig, de beelden en het geluid spreken luid en duidelijk voor zich – nog harder dan het vuurwerk.