Walls That Scream
In april 2020 kwam in de Brusselse wijk Kuregem de negentienjarige Adil om het leven toen hij met zijn scooter op een politieauto botste. Hij had geprobeerd een coronacontrole te ontvluchten. De twee agenten die verantwoordelijk waren voor de achtervolging werden vrijgesproken, waarna er rellen uitbraken. De buurt bleef achter in boosheid en rouw, en met onbeantwoorde vragen.
In Walls That Scream is het graffiti die de herinnering aan Adil levend houdt. Op de muren van Kuregem wordt om gerechtigheid gevraagd voor slachtoffers van politiegeweld. Regisseur Evi Cats toont een wijk in transitie. In deze buurt, een van de armste van Brussel, worden fabrieken vervangen door dure nieuwbouw. Maar een lokale ondernemer krijgt zijn elektraprobleem niet opgelost. Buurtgenoten bezoeken de plek waar Adil stierf. “Waarom heb je niets gedaan?”, vraagt een van hen bij de camera’s die toezicht houden. Antwoord blijft uit.