The Dawn Wall
Midden in het Amerikaanse Yosemite National Park staat El Capitan, een hoog granieten rotsblok waarvan het gladste gedeelte, de Dawn Wall, door experts wordt gezien als de lastigste klim ter wereld. Tommy Caldwell zag geen onbegaanbaar gebied, maar een puzzel van bijna een kilometer hoog. In The Dawn Wall volgen we hem en Kevin Jorgeson in hun historische route naar de top. Een bizar parcours dat, nadat ze in de jaren ervoor al verschillende pogingen hadden ondernomen, weken in beslag neemt. Ze overnachten in speciale slaaptenten die aan de kaarsrechte wand worden opgehangen en tijdens de klim bestaat de houvast meestal uit weinig meer dan oneffenheden van bankpas-dikte. En dan te bedenken dat Caldwell ook nog een wijsvinger mist. Flashbacks naar de voorbereidingen en fragmenten uit de privélevens van de klimmers maken duidelijk dat Caldwell een hoop obstakels heeft moeten overwinnen in zijn leven. Die zijn minder interessant dan het absurde avontuur op El Capitan, maar laten terloops wel goed zien hoe de klimpionier zo onvermurwbaar is geworden.