Onder Moskou
De Moskouse metro is een enorm complex van rijk gedecoreerde gangen, als onderaardse paleizen met muurschilderingen die het communistische ideaal uitbeelden. Het is het werk van Stalin, die de metro in de jaren dertig liet bouwen als paradepaardje van zijn rijk. Regisseur Leo de Boer zwierf enkele weken door deze onderwereld van Moskou en ontmoette een van de arbeiders die destijds meehielpen aan de totstandkoming van de metro. Het was de tijd van plicht, kameraadschap en een rotsvast geloof in de kracht van het collectief. Tegenwoordig zijn veel Russen straatarm, heeft de metro te kampen met aanslagen en is het materieel aan vervanging toe. Toch zijn er nog mensen die geloven in een ideaal: de ‘diggers’, een groep mannen die met gevaar voor eigen leven afdalen in het gangenstelsel onder de metro en een wereld blootleggen waar niemand van weet.