The Shutdown
"Kijk naar het Oosten, en je zult zien dat de nachtelijke hemel er nooit zo donker is als in de richting van het Westen", begint romanschrijver Alan Bissett zijn korte verhaal in een haast onverstaanbaar Schots dialect. Deze korte, schilderachtige film is het debuut van filmmaker Adam Stafford. Het saaie grauwgroene landschap rond de Schotse dorpen Falkirk en Grangemouth transformeert 's nachts tot een mysterieus, haast goddelijk zwartoranje vagevuur. Fakkels verlichten de uitstoot van de chemische fabrieken en schoorstenen vormen samen een stille stad. Bissett groeide op in deze industriële omgeving en vertelt over het ongeval in de fabriek waarbij zijn vader werd verwond. Dreigende muziek begeleidt zijn rauwe stemgeluid. De schoorstenen stelt hij voor als vuurspugend monster dat zijn vader te grazen nam en met ernstige brandwonden achterliet. Bissett vertelt over de oranje gloed die neerdaalt op de huizen, liefdeslaantjes en voetbalvelden van de Schotse dorpen. Die lijkt aanvankelijk romantisch, maar herinnert inwoners ook permanent aan de naargeestige effecten van het chemieconcern: van kankerverwekkende stoffen die misvormingen bij baby's veroorzaken tot dodelijke ongevallen in de fabriek. De beelden die cameraman Leo Bruges maakte van het landschap -- een verlichte spookstad -- illustreren als stillevens het verhaal van Bissett in de voice-over.