The Choice
In deze geplande reeks interactieve VR-ervaringen vertellen vrouwen over hun keuze voor een abortus. Vrouwen zoals de jonge Kristen uit Texas, die in de bij IDFA DocLab vertoonde eerste aflevering tegenover je zit. Terwijl je met haar in gesprek gaat over haar ervaring, vult de in het begin nog lege ruimte om jullie heen zich langzaam met geanimeerde lijntekeningen die haar aangrijpende verhaal nog verder kracht bijzetten.
Ze vertelt over de vurige kinderwens van haar en haar man, hun blijdschap toen ze zwanger werd, en het immense verdriet toen na twintig weken bleek dat hun ongeboren kindje ernstige lichamelijke afwijkingen had. Ze vertelt ook over de bijna onmenselijke tegenwerking die ze in het Texaanse zorgsysteem ondervond bij het nemen van dit toch al ontzettend moeilijke besluit. Zo krijgt de titel een dubbele betekenis – het gaat zowel over de keus die vrouwen maken, als om de keuzevrijheid die hen op veel te veel plekken in de wereld ontnomen wordt.