Tod für fünf Stimmen
In dit onconventionele portret van de Italiaanse prins en componist Carlo Gesualdo (1560-1613) reconstrueert Herzog een bizar hoofdstuk uit Gesualdo’s leven. Hij trouwde met een van de mooiste vrouwen uit zijn tijd, maar raakte allengs dieper gekweld door demonen en gevoelens van paranoia. Als hij hoort dat zijn vrouw vreemdgaat, vermoordt hij haar en de minnaar. Ook is hij ervan overtuigd dat zijn tweede zoon door de minnaar is verwekt, waarna hij opdracht geeft om de jongen aan een touw heen en weer te laten slingeren, begeleid door een koor dat de schoonheid van de dood bezingt. Na drie dagen en nachten laat de zoon het leven. Herzog stuit naast deze gruwelverhalen op de reïncarnatie van Gesualdo’s vrouw, die rondscharrelt in zijn kasteel. In de nabijgelegen psychiatrische inrichting hebben zich ook al twee patiënten gemeld die denken dat ze Gesualdo zijn. Zo leeft de componist niet alleen voort in zijn madrigalen.