De dag dat ik besloot Nina te zijn
‘Een meisje’, antwoordt Guido op de standaardvraag ‘Wat wil je later worden?’. De elfjarige Guido is geboren als een jongen, maar voelt zich een meisje. Vier op de duizend jongens en meisjes willen liever van het andere geslacht zijn. Al zo lang als Guido het zich kan herinneren, speelde hij met meisjesspeelgoed en wilde hij jurken dragen. Nu doet hij dat alleen in het weekend, omdat zijn moeder bang is dat hij gepest wordt als hij in een rok naar school gaat. Ingeborg Jansen volgt Guido, die zich nu Nina noemt, als hij voor het eerst in meisjeskleren naar een verjaardagspartijtje van een vriendin gaat. Niemand vindt het eigenlijk stom. Eén van de meisjes zegt dat ze zich soms vergist en Nina toch ineens Guido noemt, maar dat is een kwestie van wennen.