Intercepted
Vanaf het slagveld in Oekraïne bellen Russische soldaten naar huis. Ze spreken hun moeders, zussen en partners. Waar ze zijn zeggen ze niet, misschien luistert er iemand mee. De soldaten vertellen over de lijken die ze tegenkomen, de dorpen en steden die ze plunderen, de gevangenen die ze martelen. Aan de andere kant van de lijn valt het stil, wordt er gesnikt of gejuicht.
Sinds het begin van de grootschalige Russische invasie werden duizenden telefoons afgetapt door de Oekraïense inlichtingendienst. Intercepted speelt enkele van deze gesprekken af, onderschept tussen maart en november 2022. Terwijl op de geluidsband Russische soldaten hun hart luchten en steun zoeken bij hun dierbaren, trekken beelden voorbij van de aangerichte ravage, maar ook van de onverwoestbare drang van de Oekraïense bevolking om tussen de puinhopen het gewone leven voort te zetten.
De lange, statische shots zijn kraakhelder en sereen, de korte gesprekken wazig en doordringend. Door ze samen te brengen, creëert deze documentaire een verontrustend beeld van de sinistere psychologie van oorlog.