This Is Congo
In de periode waarin het geweld in de mineraalrijke Congolese regio Kivu oplaait, worden twee burgers en een militair van dichtbij gevolgd. Mama Romance weet zich te redden door mineralen te verkopen op de zwarte markt, een kleermaker zoekt voor de zoveelste keer zijn heil in een vluchtelingenkamp – nooit zonder zijn naaimachine, die hem en zijn gezin helpt om te overleven – en met de internationaal bekende kolonel Mamadou Ndade belandt de kijker midden in een gevecht tegen de rebellen. De charismatische Mamadou wordt door de bevolking gezien als held en symbool voor hoop. Door het geluid van Engelstalige nieuwsverslagen onder de beelden te monteren, worden de ontwikkelingen die elkaar snel opvolgen geduid. De vierde stem in dit rauwe verhaal komt van een anonieme hoge militair, die vertelt over corruptie en chaos in het leger en de regering. Met flashbacks naar het verleden wordt zo een beeld geschetst van de verschillende oorzaken van de al twintig jaar durende, extreem bloedige burgeroorlog in Congo. Tegelijk is er veel aandacht voor de schoonheid en de rijkdom van dit land en zijn veerkrachtige inwoners.