Ihyangjeong: Carving with Memories
Ook in Zuid-Korea is de huizenmarkt krap. De Koreaanse animator Sunghwan Lee verhuist van het ene souterrain naar de andere tijdelijke woning. Dat gegeven, plus zijn moeilijke jeugd, zetten hem aan het denken. Wat is een thuis? Wat maakt een huis een thuis?
In kleurrijke animaties verkent hij het begrip aan de hand van zijn herinneringen aan het ouderlijk huis van zijn vader, een 300 jaar oud, traditioneel Koreaans wooncomplex dat tot cultureel erfgoed is benoemd. Die veilige plek is een vehikel voor talloze herinneringen van vele mensen.
In deze VR-beleving gaat de soepele en schitterend geanimeerde reis door tijd en ruimte van de zorgvuldig bewaarde objecten op het bureau van zijn vader naar de paar spulletjes die Lee zelf koestert: de dingen die voor hem een thuis maken. Uiteindelijk wil hij niets liever dan zelf een huis bouwen om al zijn herinneringen in te kunnen bewaren.