Cats in Riga
Een blik op de Letse hoofdstad vanachter poezenoren en kattensnorren geeft een andere dimensie aan de weergave van nieuws. De filmmaker richt zijn camera niet op mensen, maar op de katten die de straten, huizen en kantoren van Riga bevolken. Terwijl op televisies de nabije dreiging van Rusland in beeld is, wordt er druk gespind, gesnord en gegaapt. Van poezen in torenflats, in overheidsgebouwen tot aan de vergadertafel van de burgemeester: overal zwermen de stille getuigen, die de omgeving scherp in de gaten lijken te houden. Alleen de toevallige pianoklanken van een op toetsen paraderende muzikale kat doorbreken het geroezemoes van mensen en televisiebeelden op de achtergrond. We gaan mee naar een kattententoonstelling en een huisdierensalon, maar zijn ook aanwezig bij een herdenking en een politieke bijeenkomst. Belangrijker lijken de scènes waarin een muis wordt gevonden of een blaffende hond moet worden ontweken. Vanuit originele camerastandpunten is te zien hoe een lekkende douche een uitdaging vormt voor een dorstige poes, of hoe een trappenhuis verwordt tot labyrint. Doodgewone geluiden van voetstappen klinken door kattenoren als een mysterie. Deze experimentele ode aan de poes speelt met het idee van subjectiviteit: de perspectiefwisseling laat de toeschouwer reflecteren op de eigen perceptie van de werkelijkheid.