Reunion
Filmmaakster Lisa Wang behoort tot de zogenaamde derde generatie Australische Chinezen. Als kind hoopte ze dat ze net als in het sprookje van het lelijke eendje op een dag in een mooie zwaan zou veranderen. ‘Mamma, op school zeggen ze dat ik Chinees ben, is dat zo?‘, kon ze in die dagen onbegrijpend aan haar Australische moeder vragen. Langzamerhand werd ze zich bewust van de raciale onderscheiden en spanningen die het leven van haar familie bepaalden. In REUNION laat ze haar zus, broers en ouders aan het woord over hun herinneringen, gevoelens en gedachten over de vraag wat het betekent om Chinees in Australië te zijn. Voor de Australiërs bleven de Chinezen vreemdelingen. Zelfs toen haar ouders al getrouwd waren, duurde het nog veertien jaar voordat haar vader als Australisch staatsburger werd geaccepteerd.