El piropo
De piropo werd ooit door een anonieme volksdichter gedefinieerd als de 'geïmproviseerde madrigaal'. Een madrigaal is onder meer een kort gedicht van zachte en innige stemming, aanvankelijk landelijk-idyllisch van inhoud, later ook didactisch en satirisch (definitie van Van Dale). Een piropo is een seksueel getinte opmerking van mannen aan het adres van voorbijgaande vrouwen. Half serieus, half spottend worden in EL PIROPO enkele aspecten van dit gedrag geanalyseerd. De verschillende vormen, de oorsprong en de ontwikkeling van de piropo komen aan de orde. Ook besteedt de film aandacht aan de invloed van de revolutie op de beeldspraak ervan.