Ge\'efnspireerd door \i Thirty Two Short Films About Glenn Gould\i0 (Fran\'e7ois Girard, 1993) vatte regisseur Garry Beitel \i The "Socalled" Movie\i0 in achttien korte documentaires, allemaal uiteenlopend qua beeldtaal en insteek. Hun onderwerp bindt de filmpjes: de Canadese duizendpoot Josh Dolgin, artiestennaam Socalled (Engels voor 'zogenaamd'). Dolgin kreeg die naam bij toeval, maar het pseudoniem drukt desalniettemin iets uit over zijn visie op het creatieve proces: "Ik ben altijd een dilettant geweest. Ik denk dat de meeste mensen zich daardoor laten ontmoedigen. Maar mij inspireert het juist." Voor die inspiratie heeft Dolgin talloze uitlaatkleppen. Als muzikant is hij de geestelijk vader van de klezmerhop, een mix van traditionele Jiddische muziek en hiphop. Bovendien experimenteert Dolgin met klezmerfunk, onder auspici\'ebn van zijn held en funkpionier, Fred Wesley. Diens aanwezigheid in \i The "Socalled" Movie\i0 sluit naadloos aan bij Dolgins interesse in al dan niet vergeten grootheden. Verder goochelt hij niet onverdienstelijk, en ambieert hij een carri\'e8re als filmer. Zo kaapt Dolgin zelfs voor korte tijd Beitels documentaire. Zijn werklust wordt vooral gemotiveerd door een waardering voor de menselijke creativiteit: "Hoe kun je alles zien wat mensen hebben gedaan met hun tijd en hersenen, en het niet zelf tenminste \'e9\'e9n keer willen proberen?"