Wittstock, Wittstock
In 1974 arriveerde regisseur Volker Koepp voor het eerst in Wittstock, een oud stadje in Brandenburg iets ten noordwesten van Berlijn. Koepp filmde de veranderingen die het gevolg waren van de bouw van een enorme textielfabriek. In zijn portret van het dagelijkse leven richtte hij zich op drie vrouwen, Edith, Elsbeth en Renate, die worstelden met problemen op het werk, trouwden en kinderen kregen. Koepp keerde in de jaren negentig terug om te zien wat er van hen geworden is. De fabriek is gesloten en de drie vrouwen hebben hun leven een andere wending moeten geven. Elsbeth volgt de ene omscholingscursus na de andere, Renate werkt sinds vijf jaar als een kamermeisje in een klein hotel en de ooit rebelse Edith is verhuisd naar Heilbronn waar ze een teruggetrokken leven leidt. Koepp slaat een lichte toon aan en weet zo een balans te vinden tussen de tragische en komische kant van hun verhaal.