Heaven Beneath My Feet
In Libanon kan het huwelijk veranderen in een gijzeling. Filmmaker Sandra Madi zag hoe haar vriendin twaalf jaar worstelde om te kunnen scheiden van haar echtgenoot, die al zijn geld en macht gebruikte om zijn zin te krijgen. Het was een aanleiding om in te zoomen op de juridische ellende in haar land.
In Libanon worden wetten bepaald vanuit religieuze sekten, met eigen rechters die vrijwel altijd de man in het gelijk stellen. Heaven Beneath My Feet vertelt de hartverscheurende verhalen van drie moeders, die vanwege de heersende regels geen voogdij over hun kinderen krijgen. Zo werd Lina’s zoontje ontvoerd naar Duitsland, en is het intussen maar de vraag of ze daar zelf een verblijfsvergunning kan krijgen. Ze ziet haar kind nog maar nauwelijks, ook omdat hij bang voor haar is geworden.
Van een afstandje zien we hoe de wanhoop, angst en eenzaamheid hun leven opslokt. Een belangrijk document over de directe gevolgen van een onderdrukkend systeem.