The Cycle Club: A 10-Day Hormone Safari
Waarom spreken we amper over de maandelijkse hormooncyclus, terwijl de helft van de wereldbevolking daarmee te maken heeft? Waarom is het onderwerp anno nu nog steeds taboe? En waarom weten we zo weinig van de biologie erachter? De Cycle Club, bestaande uit host Dzifa Kusenuh en reporters Lize Korpershoek, Thorn Roos de Vries en Fatima Warsame, duikt met dit multimediaproject diep in de materie. Ze gaan in gesprek met gynaecologen en ervaringsdeskundigen en gaan daarbij geen taboe of persoonlijke gevoeligheid uit de weg.
Via korte online items en een tiendaagse “hormoonsafari” via het Telegramkanaal Maandverbond delen ze hun bevindingen. De versie die tijdens IDFA gepresenteerd wordt, is gebaseerd op de originele 28-daagse versie – de gemiddelde duur van een menstruatiecyclus. Op iedere dag ontvangen leden op hun smartphone een update over hormoonzaken middels memes, korte video’s, interviews, audioberichten en graphics. Alles wat je altijd al wilde weten over pijnschalen, soorten bloed, afscheiding, de invloed van voeding op je cyclus, seks tijdens menstruatie of juist het ontbreken van een cyclus komt voorbij, om zo een openhartig gesprek over de cyclus te normaliseren – voor eens en altijd.