Recruiting for Jihad
Filmmakers Ulrik Imtiaz Rolfsen en Adel Khan Farooq komen in contact met de bekende Noorse moslimextremist en jihadronselaar Ubaydullah Hussain, en krijgen toestemming om een film over hem te maken. Met de camera volgen zij de man gedurende een periode van ruim drie jaar op de voet. Ze zijn bij bijeenkomsten van moslimbroeders en gaan mee de straat op, waar Hussain vooral jongeren aanspreekt om hen enthousiast te maken voor het jihadisme. Een achttienjarige Noor wordt gefilmd als hij naar het vliegveld wordt gebracht, vanwaar hij naar Syrië zal vertrekken. Af en toe gaat Farooq in discussie met zijn hoofdpersoon, vooral wanneer deze zijn goedkeuring uitspreekt over de gruwelijke aanslagen elders in Europa. Dan is er een politie-inval bij Rolfsen en wordt het gefilmde materiaal geconfisqueerd om als bewijsmateriaal te worden gebruikt. In de daaropvolgende, maanden durende rechtszaak gaat het niet meer alleen over de inzet van media bij moslimextremisten en de rol die deze film daarin speelt. Nu is ook de persvrijheid in het geding.