Divorce Iranian Style
Iraanse vrouwen die willen scheiden, ondervinden veel tegenstand. Vaak moeten zij machteloos toezien hoe hun man door de rechtbank in het gelijk wordt gesteld en de voogdij over hun kinderen krijgt, ook als hij hen mishandelt of geen enkele waarde hecht aan de opleiding van zijn dochters. Filmmaakster Kim Longinotto en schrijfster Ziba Mir-Hosseini observeerden drie rechtszaken in Teheran. Jamileh wordt mishandeld door haar man, Maryam vecht voor de voogdij over haar kinderen, en de zestienjarige Ziba wil scheiden van haar 38-jarige echtgenoot. Zij zal daarna door het verlies van haar maagdelijkheid als uitschot door het leven moeten gaan. De vrouwen die Longinotto laat zien, zijn allesbehalve slachtoffers. Met humor, vleierij, tranen, doorzettingsvermogen en een leugentje om bestwil proberen zij, vaak met succes, hun doel te bereiken.