Shortcuts
Als klein radartje in het systeem kun je je behoorlijk machteloos voelen, verlamd zelfs. Toch zijn er ‘kleine luyden’ die het er niet bij laten zitten en de wereld naar hun hand zetten, al is het maar een beetje. Zij zijn wat filmmaker Daniela Delgado Viteri “goede wandelaars” noemt. Zij houden zich niet aan de voorgeschreven en gebaande paden, maar nemen shortcuts.
In een mozaïek van fictieve interviews laat Viteri vijf gevallen zien van subversief verzet. Toeristen uitnodigen om je armzalige, exotische hut te komen bekijken en ze daar flink voor laten betalen is er eentje. Massaal komen opdagen bij een politieke rally om lekker te dansen en zoveel mogelijk gratis sandwiches te eten, is een andere.
De beelden, even slordig als de levens die ze vastleggen, zijn geschoten in Peru en Ecuador, waar het merendeel van de bevolking weinig te verwachten heeft van de machthebbers.