I Am in Space
Het leven in een ruimtestation bestaat uit zestien zonsondergangen en -opkomsten per dag. Met het privé-materiaal van de Franse astronaut Jean-François Clervoy en op basis van jarenlang verzamelde interviews met astronauten en hun psychologen reconstrueert Dana Ranga het leven in de ruimte. Als een vloeiende, want gewichtloze belevenis, laat Ranga voelen hoe slopend een ruimtemissie is. Meer nog dan de fysieke uitdaging, wordt de psyche op de proef gesteld. Het gevecht tegen depressie en het engelengeduld dat op een ruimtestation nodig is, zijn onmenselijk. De mens buiten de mensheid, die ieder moment door zelfs een relatief kleine meteoriet vernietigd kan worden, ziet het als een dienst aan die mensheid. In het ruimtestation is er niets dan functionaliteit: overal handvaten, monitoren, achter elk luikje een wetenschappelijk experiment, en verlichting als op een operatietafel. Frappant is dat juist in deze doelmatige omgeving improvisatie cruciaal is, want niks gaat precies zoals gepland. Een astronaut is een extreem goed getrainde klusser. Ook in de ingenieuze cameravoering van Clervoy zie je het vermogen tot improvisatie. Regisseur Ranga geeft geluid een prominente rol. Als het eeuwige gezoem van de apparatuur vervangen wordt door het geluid van regen is dit zowel een verademing als een schok. Het hysterische gezoem raakt vertrouwd, want alleen machines garanderen leven.