Strijd zonder einde
Twee rivaliserende werelden staan in deze film tegenover elkaar, die van de mens en die van de insecten. Beide zijn op zoek naar ruimte om te leven en voedsel om te eten. Maar de mens laat dit fenomeen niet toe in zijn wereld. Om zijn omgeving veilig te stellen, doet hij verwoede pogingen om de insecten op afstand te houden. Bert Haanstra laat op meeslepende manier zien hoe de strijd tussen mens en insect gestreden werd. Verschillende manieren van verdelging worden ingezet, zowel met behulp van biologische als chemische middelen. Het verstand en de menselijke wetenschap zal moeten het winnen van de ziekteverspreidende insecten. De gewaagde cameraposities, zoals het in een propellervliegtuigje door een zwerm sprinkhanen vliegen, maken deze documentaire nog meer de moeite waard.