Om helderheid te kunnen scheppen in alle tegenstrijdige wetenschappelijke berichten, en ter voorbereiding op zijn aanstaande vaderschap, wil Damon Gameau nu eens écht weten wat suiker met de gezondheid van een mens doet. De Australische acteur en regisseur, die zelf al een paar jaar leeft op voedsel zonder toegevoegde suiker, zet voor zichzelf een opmerkelijk experiment op. Zestig dagen lang zal hij veertig theelepels suiker per dag eten: de gemiddelde dagelijkse inname van tieners. Deze sucrose mag enkel verborgen zitten in producten die over het algemeen als gezond worden beschouwd. Dus geen snoep, chocola, ijs en frisdrank, maar wel vruchtensmoothies, yoghurt met muesli en vele lightproducten. Naast het experiment, waarvan hij de opzienbarende tussentijdse resultaten met een team van medische experts bespreekt, legt Gameau de beruchte zoete stof onder de loep met hulp van collega-acteurs, animaties en special effects. Zo geeft Stephen Fry een performance op rijm over het verschil tussen glucose, sucrose en fructose en onderneemt Gameau (in een nanoversie van zichzelf) een reis naar zijn eigen hersenen om eens te kijken wat de inname van suiker daar teweegbrengt. De flitsend gemonteerde film bevat ook rustig opgebouwde interviews, onder meer met een actievoerder in de aan suiker verslaafde Aboriginal-gemeenschap en een door Coca Cola gesponsorde wetenschapper.