Two Years at Sea
Jake Williams leidt een zelfvoorzienend, sober leven midden in de Schotse Hooglanden. Met alleen een kat als gezelschap is hij dagelijks in de weer met het afzagen van takken, het timmeren van een boomhut en het bouwen van een vlot waarin hij wat ronddobbert op een . Tijdens een van zijn wandelingen doet hij een dutje in de mistige velden – deze man heeft geen grote haast. Zijn in mysterieus zwart-wit vastgelegde handelingen leiden niet tot een gewoon portret, maar trekken de kijker vooral de eigenhandig opgebouwde wereld van Jake binnen, een einzelgänger met merkwaardige projecten die in een fijnzinnig samenspel met de natuur leeft. Als hij slaapt, zien we op zijn raam reflecties van bladeren, waardoor het lijkt alsof zijn gezicht versmelt met de omringende planten. In deze wereld zijn verschuivingen van licht en donker belangrijker dan woorden. Dit jaar won regisseur Ben Rivers de EYE Prize, bestemd voor een oeuvre dat zich op het grensvlak van kunst en film begeeft.