For a Place under the Heavens
Het Pakistaanse straatbeeld wordt steeds meer bepaald door gesluierde vrouwen. Filmmaakster Sabiha Sumar maakt zich zorgen over de groeiende invloed van religie op het dagelijks leven en met name op de vrijheden van de vrouw. Ze probeert te begrijpen wat er met haar land is gebeurd: in haar jeugd was het nog seculier. Ze bezoekt Islamitische vrouwen om te achterhalen wat hen drijft, maar ze lijken nauwelijks voor rede vatbaar. Een van de vrouwen liefkoost zelfs haar zoontje met de woorden: ‘jij wordt later martelaar, hè’. Gelukkig zijn er ook nog vrouwen die zich hun rechten niet laten afpakken, zoals haar drie geëmancipeerde vriendinnen. Gevieren filosoferen ze over de positie van de vrouw en de macht van de Islam. Met één van hen loopt ze aan de hand van krantenknipsels de geschiedenis van Pakistan door. Ze beginnen in 1956, als de wettelijke scheiding tussen kerk en staat wordt opgeheven. In de jaren tachtig werd vrouwen zelfs het recht ontzegd om te scheiden. Zij proberen te verklaren hoe dat kon gebeuren. Deze politieke analyse, de interviews en het gesprek tussen de vier vriendinnen wisselen elkaar af. De voice-over geeft de film het karakter van een bewustwordingsproces. Maar of dat ook iets oplost?