Oxygen Debt
IDFA deed al vele exotische plekken in Amsterdam aan, maar de sportschool was niet eerder een locatie. Daar verzamelen bezoekers zich in groepen van zesentwintig voor een filosofische spinklas als geen andere. Schrijver en theatermaker Bart van de Woestijne creëert in zijn werk ruimtes om te denken én ervaren, waarin hij samen met het publiek kan worstelen met de grote vragen des levens. Dat doet hij hier bij uitstek.
Iedere deelnemer krijgt een hartslagmonitor die is verbonden aan een speaker, zodat ieders hartslag luid en duidelijk hoorbaar is. En dan gaat men op de pedalen, onder leiding van de schijnbaar onvermoeibare fitnessinstructeur Luit Bakker. Als de hartslagen onafwendbaar omhoog gaan, en de grenzen van ieders lichaam in zicht komen, zet dat onvermijdelijk ook tot denken. Over beweging en stilstand, over kracht en kwetsbaarheid, over eindigheid en het eindeloze. Kunnen we accepteren dat ons lichaam oncontroleerbaar is? Dat het misschien helemaal niet van ons is?