Dame la mano
“La Esquina Habanera”, een onopvallend eettentje in New York, vormt het decor van Dame La Mano, de nieuwe film van Heddy Honigmann. Iedere zondagavond verandert deze plek in een danslokaal waar Cubaanse ballingen de authentieke rumba komen dansen. In deze fraai vormgegeven documentaire portretteert Honigmann op de van haar bekende indringende en openhartige wijze een aantal vaste bezoekers van La Esquina Habanera, voor wie het ritme van de rumba even vanzelfsprekend is als het kloppen van hun hart. De trouwe bezoekers van het lokaal hebben verschillende sociale achtergronden en zijn van alle leeftijden maar ze hebben één ding met elkaar gemeen: voor hen is dansen veel meer dan een vrijetijdsbesteding. Het is een levensbehoefte, een manier om de dagelijkse realiteit even te vergeten.