Flag Mountain
Nicosia, de hoofdstad van Cyprus, is verdeeld in een Grieks en een Turks deel. Vanuit het Griekse deel van de stad kijkt de camera over de daken naar een bergkam in de verte. Op de voorgrond een Grieks-orthodoxe kerk en verder naar achteren een moskee met twee minaretten. brengt de nationalistische strijd tussen twee landen met een paar geluiden en één enkel camerastandpunt over. En zelfs met humor. Door de tijd te versnellen, verandert het visuele machtsvertoon van de Turken in een variéténummer dat tragikomisch afsteekt tegen de dagelijkse realiteit van de bewoners, zowel de Grieken als de Turken. Op de voorgrond gaat een metselaar onverstoorbaar verder met z'n werk. Of de bewoners die absurditeit ook zo beleven, is de vraag. Misschien is alleen de filmkijker zich ervan bewust. Maar de betekenis van de film reikt verder dan de Cypriotische kwestie alleen. Getoond wordt hoe elementaire beelden en geluiden een strijd in vredestijd kunnen voortzetten. Het zijn de wapens waarmee beide partijen dagelijks over en weer intimideren. geeft een inkijkje in de taal van een stille maar toch agressieve oorlog.