Orson Welles - Spain (Unfinished)
‘Dit wordt een film over het schouwspel van de dood’, zei Orson Welles over deze film van hem en de gebroeders Maysles. Dat was althans de bedoeling, totdat de samenwerking werd stopgezet en de filmplannen voorgoed in de la verdwenen. In deze korte introductie legt Welles het project uit aan een groepje belangstellenden. Hij vertelt gepassioneerd over de verschrikkingen van het stierengevecht, en legt uit dat de mensen die min of meer verslaafd zijn aan dit spektakel als hoofdpersonen in de film zullen fungeren. De reden voor de samenwerking met de broers Maysles wordt duidelijk als hij vertelt over de tot dan toe onbekende methode van filmen die wordt beoogd. De regisseurs zullen weliswaar gebruikmaken van professionele acteurs, maar het verloop van het verhaal is niet in een script vastgelegd. Het wordt een op een documentaire manier gefilmd, grotendeels geïmproviseerd verhaal.