Meeting Gorbachev
Documentairefenomeen Werner Herzog ging in een periode van een halfjaar driemaal met de inmiddels 87-jarige oud-president Michail Gorbatsjov in gesprek. Met zijn uit duizenden te herkennen stem, waarin grote bewondering doorklinkt, interviewt Herzog (die de film coregisseerde met André Singer) de boerenzoon uit de Kaukasus. Diens verhaal vult hij aan met commentaar en achtergronden via zijn voice-over, archiefbeelden en interviews met andere prominente politici uit die tijd.
Tijdens en mede dankzij Gorbatsjovs leiderschap vonden grote omwentelingen plaats op het wereldtoneel. Hij introduceerde 'perestrojka' (politieke hervormingen) en 'glasnost' (transparantie) in de Sovjet-Unie. De Koude Oorlog liep ten einde, de Berlijnse Muur en het IJzeren Gordijn werden neergehaald, de nucleaire ontwapening kwam op gang. Toch viel de Sovjet-Unie onder invloed van politieke tegenstanders uiteen, waarna Gorbatsjov aftrad.
Het is uiteraard Gorbatsjovs tragische lot dat hem een voortzetting en verbetering van de Sovjet-Unie niet was gegund. Maar de film maakt ook opnieuw zichtbaar dat de verbindende kracht van deze visionair en – nog altijd – zijn charisma haast niet te overschatten zijn. Zo wordt deze filmische ontmoeting een treur- en lofzang ineen.