En de zee was niet meer
Bert Haanstra filmde in deze documentaire het leven van de verschillende dorpen rond de voormalige Zuiderzee, voordat het zou verdwijnen. Met landbakens als vuurtoren en kerktoren als trotse spitsen in de wind, het oude leven meetorsend. Een levensstijl grotendeels gehuld in de traditionele klederdracht, gevormd door de relatie met het water en de wind. De mannen die op zee de vangst binnenhalen, de vrouwen druk met het laten wapperen van de boerenbonten zakdoeken in de wind. Een levensstijl waarin 6 dagen lang hard wordt gewerkt om de zevende dag te rusten, en door te brengen in de harde houten kerkbanken. Terwijl de afbraak ervan, in de vorm van landwinning op de loer ligt.