Facing the Judgement of History
Hoewel deze dialoog tussen een Sovjethistoricus en Vasili Sjoelgin, een sleutelfiguur van de anti-communistische ‘Witten,’ bedoeld was als communistische propaganda, verschaft het uitgebreide interview uiteindelijk vooral inzicht in de complexe achtergrond van zijn ideeën en de manier waarop die zich vormden. Sjoelgin, op het moment dat het gesprek plaatsvond al een breekbare oude man, komt voor het eerst in veertig jaar naar Sint-Petersburg en bezoekt de locaties waar de revolutie van 1917 plaatsvond. Geïllustreerd door archiefbeelden gidsen zijn herinneringen ons langs de Eerste en Tweede Wereldoorlog, de Februarirevolutie en de Russische emigratiegolf. De historicus probeert Sjoelgin zover te krijgen dat hij de misdaden van de Witten en het falen van zijn ideeën erkent, maar zijn voorgekauwde opmerkingen worden door Sjoelgin gepareerd met openhartige en kritische beschouwingen over het monarchistische verleden en de communistische toekomst van Rusland. De film was in 1965 drie dagen in de bioscoop te zien, voordat hij door de Sovjet-autoriteiten abrupt van de schermen werd gehaald vanwege de controverse die hij opriep.