The Four Hundred Million
In september 1937 hadden de Chinese communisten zich verenigd met de Kwomintang van Tsjiang K'ai?sjek om de strijd tegen de Japanse agressor aan te binden. Tegen het eind van dat jaar was ook de hoofdstad van de Kwomintang, Nanking, in Japanse handen gevallen. Han K'ou werd de nieuwe hoofdstad. In deze periode kwam Joris Ivens met John Ferno en Frank Capra naar China. Ze filmden de slag om T'aiertsjwang, de enige slag die werd gewonnen door de Chinezen. In 1938 viel ook Han K'ou en de Kwomintang was aan de verliezende hand. Ivens en zijn ploeg vielen onder de controle van de Kwomintang en ze kregen te maken met censors die ondermeer bang waren voor een te prominente rol van de communisten in de film. In Madame Soen Yat?sen, een Chinese nationaliste en socialiste, zag Ivens het beste van haar volk vertegenwoordigd: toewijding aan haar land, strijdbaarheid en wijsheid. Wegens problemen met de autoriteiten en haar zuster, madame Tsjiang K'ai?sjek, verbleef zij in HongKong, waar Ivens haar filmde. Conservering van een nitraatkopie van het NFM, aangevuld met twee fragmenten uit een nitraatkopie van het Eastman House.