Give Up Tomorrow
Een dader die het niet heeft gedaan, een moordmysterie zonder lijk. Als het niet echt gebeurd was, zou je het verhaal niet geloven. In de nazomer van 1997 worden in het Filippijnse Cebu de twee zusjes Chiong vermist. Niet veel later wordt in een vallei het lichaam van een meisje gevonden, verkracht en vermoord. Een van de Chiong-zussen, neemt men aan. De politie pakt zeven lokale jongens op. Onder hen Paco Larra\'f1aga, een jongen uit de betere kringen. Zoon van een Filippijnse moeder en een Spaanse vader. Paco werd opgepakt omdat hij een reputatie had als ruzieschopper, maar op het moment van de moord bevond hij zich driehonderd kilometer verderop in Manilla, in gezelschap van een aantal medestudenten. Duidelijke zaak, zou men denken, maar dan worden Paco en zijn familie geconfronteerd met de tot op het bot corrupte Filippijnse justitiële macht die niet uit is op rechtvaardigheid maar op veroordeling. In een vlotte, pakkende montage van interviews, krantenknipsels, journaalbeelden en archieffilm betoogt de maker, die ook een persoonlijke betrokkenheid heeft bij deze zaak, dat niet alleen zeven willekeurige jongens (bekend als de Chiong-zeven) slachtoffer worden van een rechterlijke dwaling, maar dat het gehele rechtssysteem zich ontpopt als een Kafka\'ebsk complex van valse getuigen, dovemansoren en mensenrechtenschendingen.