Podul peste tisa
Bruggen brengen mensen bij elkaar, tenzij ze er niet overheen mogen. En dat is precies wat er is gaande is met de onlangs herbouwde brug over de Tisza, die familieleden, vrienden en voormalige buren had moeten samenbrengen. De oude brug tussen Sighet, een Roemeens stadje, en Slatina, een stad in de Oekraïne, werd door Duitse troepen verwoest in de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog werd de noordelijke oever van de Tisza onderdeel van de Sovjet Unie, terwijl de zuidelijke oever Roemeens bleef, en werd de grens gesloten. Na de ineenstorting van de Sovjet Unie werd Slatina een Oekraïense stad en werd de grens weer opengesteld. De oude brug is in drie jaar tijd herbouwd met hulp van de Europese Unie. Maar er mag nog steeds niemand overheen.