Outcaste
Een jaar lang volgde regisseur Jonathan Bland in de Indiase stad Rishikesh het dagelijks bestaan van een op straat levende 'onaanraakbare'. Op het oog is hij een gruwelijk verminkte zwerver, die een mensonwaardig bestaan in armoede leidt. Maar wie de fascinerende beelden beter op zich in laat werken, merkt hoe kalm en resoluut zijn handelingen zijn als weldoordachte rituelen. Hij is een Mauni Baba: een zwijgende monnik. De man lijkt zich niet bewust van de camera en houdt zich met minimale middelen in leven. Jonathan Bland woonde enkele jaren in India, waar hij boeddhisme en hindoeïsme studeerde. Zijn film laat zich het best omschrijven als een kritische hommage aan dit verbijsterende land, waar verhevenheid en banaliteit zo dicht bij elkaar liggen en schreeuwende armoede doodstil kan zijn.