Romance de Valentía
"Het stierenvechten kan wel degelijk kunst zijn. Die paar seconden van eenheid tussen mens en dier, daar gaat het om," zegt Sonía Herman Dolz over haar gedramatiseerde documentaire ROMANCE DE VALENTÍA - ONLY THE BRAVE. Dolz geeft in haar film een beeld van een in de Spaanse cultuur verankerde traditie - die buiten dat land op veel weerstand stuit. De filmmaakster laat die controverse voor wat ze is; ze heeft zich niet willen opstellen als voor- of tegenstander van het stierengevecht. Hoofdpersoon is de jonge torero Enrique Ponce, die tijdens het draaien van de film de toppositie in de zogenaamde torero-ranglijst overnam en inmiddels per gevecht twee tot vijf ton toucheert. Het deels geënsceneerde, deels documentaire verhaal ontwikkelt zich via beeldassociaties. De vele gevechtscènes en het verhaal van Ponce worden doorsneden met opnamen van een stierenfokker en van een kleine jongen die zelf stierenvechter wil worden. Een inner-voice van de torero ondersteunt die associatieve structuur. ROMANCE DE VALENTÍA werd in beeld gebracht door de New Yorkse cameravrouw Ellen Kuras.