The Trip
"Ik zit te prakkiseren hoeveel van deze uitstapjes we onderhand gemaakt hebben", vraagt opa Zbigniew aan z'n dertienjarige kleindochter Asia, terwijl ze kijken hoe de zon achter de groene Poolse heuvels zakt. "Veel", weet zij. Maar het wordt minder en minder, constateert opa. The Trip is een kleine en verfijnde roadmovie over grootvader en kleindochter, die elkaar haarfijn aanvoelen maar ook veel van elkaar verschillen. Asia concentreert zich graag op een videogame, opa klautert liever in bomen. Dat laatste eindigt met een onhandige afsprong. "Ik dacht even dat ik vijftien was", verontschuldigt opa zich. Terwijl hij z'n krachten voelt afnemen en de zon aan de einder ziet ondergaan, moet voor haar het volwassen leven nog beginnen. Voorlopig heeft opa zijn kleindochter nog veel bij te brengen: bijvoorbeeld hoe je een scooter op de weg houdt, hoe je een mes in de grond werpt en hoe mooi de natuur is. Naar aanleiding van een sinaasappelschil vertelt opa over zijn eigen jeugd, toen je alleen in de kersttijd sinaasappelen at en niet - zoals tegenwoordig - ook in de zomervakantie. Als Asia met een fotocamera de tijd bevriest, werpt opa de vraag op wat het meest waardevolle in het leven is: " Niet goud of zilver, maar tijd" .