Menstrual Man
Het is een onwaarschijnlijk succesverhaal: een arme, nauwelijks geschoolde Indiër helpt plattelandsvrouwen aan het maandverband. Muruganantham besteedde jaren aan het ontwikkelen van een eenvoudig te produceren verband – een vermakelijk en voortvarend verteld verhaal met een donker randje. Want niet alleen kreeg Muruganantham in zijn omgeving een bedenkelijk imago als perverseling, menstruele hygiëne laat bovendien nogal te wensen over in een arm land als India. Infecties zijn aan de orde van de dag en menstruatie is omgeven door bijgeloof en angst. Zoiets simpels als maandverband verbetert het leven van duizenden vrouwen. Al is het maar omdat de komst van maandverband hun maandstonden bespreekbaar maakt. Maandverband bepaalt ook nog steeds het leven van Muruganantham, die India doorkruist om maandverbandfabriekjes op te zetten en die zich en passant ontwikkelt tot een ware sociaal ondernemer. In voice-over en tegen de camera zet Muruganantham met nuchtere humor zijn inspirerende visie uiteen. Korte scènes uit Indiase Bollywoodfilms illustreren zijn verhaal. De camera volgt Muruganantham naar lezingen over zijn unieke ‘women-to-women’ zakenmodel en naar afgelegen dorpen waar vrouwen als de doortastende Guddiya vertellen over hun ontsnapping aan armoede dankzij de fabriek: "Mijn mentaliteit is veranderd. Ik heb een nieuw leven voor mezelf gecreëerd”.