The Audit of War
Voor de westerse strijdkrachten was de operatie Desert Storm bijna een bloedeloze overwinning. Er waren maar weinig gewonden en het grootste gedeelte van de 70 miljard dollar die de oorlog kostte, is verhaald op rijke Arabische naties als Koeweit en Saoedi Arabië en op buitenstaanders als Duitsland en Japan. De oorlog is vruchtbaar gebleken voor westerse handel. De wederopbouw van Koeweit had grote handelscontracten voor de Verenigde Staten tot gevolg en de wapenindustrie bloeide als nooit te voren. Admiraal Gene LaRoque, voorlichter van het ministerie van Defensie noemt het zelfs "het beste dat de wapenindustrie van de VS sinds jaren is overkomen". Volgens sommige schattingen hebben de VS aan deze oorlog een winst van een paar miljard dollar overgehouden. In Irak bevinden zich echter de slachtoffers. Volgens schattingen van het Pentagon zijn er 150.000 Iraakse soldaten omgekomen en 200.000 burgers. Deze cijfers bevatten niet de aantallen Koerden en Shi'ieten die tijdens deze oorlog omkwamen en de nog te verwachten dodenaantallen als gevolg van de verwoestingen die de oorlog heeft aangericht. Meer dan vier miljoen mensen zijn door de oorlog ontheemd. Veel migranten die hun geld naar hun families in armere landen als Jordanië en Bangladesh overmaakten, zijn er ernstig op achteruit gegaan. Er is gebrek aan schoon water, aan voedsel, medicijnen en elektriciteit. De film laat zien hoe Jemen, dat tegen stemde bij de voornaamste resoluties van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties, het moet ontgelden. Jemen raakte alle hulp kwijt, buitenlandse werknemers uit de Golfstaten werden verbannen en de gevolgen voor de bevolking bleven niet uit. Een andere grote verliezer is het milieu. De filmmakers vragen zich af of, nu Saddam Hoessein steviger in het zadel zit dan ooit, het nog steeds mogelijk is om te zeggen dat de oorlog tegen Irak het waard was om gevochten te worden.