How to Pick Berries
De camera zweeft honderden meters boven de wolken. Een eindeloze witte vlakte, ver weg aan de horizon een lichtblauwe gloed. Dan zet langzaam de daling in. Plukjes wit schuiven voorbij, totdat we middenin het dikke stapelwolkendek zitten. Op de achtergrond klinkt een futuristische ambient soundscape. Het lijkt het begin van een science fiction-film, waarin binnendringers van buiten voet zetten op planeet aarde. In dit geval hebben ze het gemunt op blauwe bosbesjes. Deze groeien 's zomers aan de struiken in het uiterste noorden van Fins Lapland. De lokale bevolking heeft weinig op met de kolonisators, die hun favoriete plukplekjes inpikken. "Een vrouw uit het dorp was dauwbesjes aan het verzamelen, en ze knalde bijna letterlijk aan tegen iemand uit Thailand", moppert een oudere man. De binnendringers blijken seizoenswerkers, die vanuit hun subtropische strandparadijs worden ingevlogen naar het ijzige gebied boven de poolcirkel. Wat science fiction lijkt, is in werkelijkheid een hedendaagse parabel over wereldwijde arbeidsmigratie. En over de soms moeizame integratie over en weer, die daar het gevolg van is. De oorspronkelijke bewoners lijken zich meer te moeten aanpassen aan de vreemdelingen dan andersom. Deze gewaagde afstudeerdocumentaire benadrukt de bizarre kanten van de globalisering met hoekige, strakke shots, een veelzijdig kleurenpalet en een vervreemdende soundtrack.