Cat's Cradle
De Portugese Joana is een energieke, beetje opstandige tiener, die vaak te laat op school komt, graag op terrasjes rondhangt en altijd precies weet wat er in de buurt gebeurt. Ze is ook de jonge moeder van een meisje wier vader in de gevangenis zit. Ondanks de moeilijkheden en de reprimandes van haar ouders blijft Joana speels in het leven staan. In zeer naturel gefilmde scènes kiest ze samen met haar vriendin nepnagels uit, doet ze handjeklapspelletjes en belt ze gierend van het lachen met prostituees uit de krant om er een geintje mee uit te halen. De titel Cat's Cradle is ontleend aan een tekst van de Portugese filosoof en schrijver Agostinho da Silva: "Het leven lijkt op het kinderspel cat’s cradle, het touwspelletje waarbij je figuren om je vingers maakt. Ook als we in het leven worden geconfronteerd met een probleem, dan kijken we wat we kunnen doen om er uit te komen, steken we onze vingers erin, draaien we wat rond en komt er uiteindelijk iets heel anders uit. Het hoogst haalbare is dat we weer kinderen worden, en echt kunnen zien welk figuur er uit de touwtjes ontstaat."