To Be Takei
George Takei (1937) werd wereldberoemd als ruimteschipbestuurder Hikaru Sulu in de beroemde televisieserie . Decennia later is deze Amerikaanse acteur met Japanse nog altijd actief als acteur, homorechtenactivist, social media-fenomeen en als de stem die Amerikanen herinnert aan de onrechtmatige internering van Amerikaanse Japanners na de aanval op Pearl Harbor in 1941. Nee, deze kwieke zeventiger denkt nog láng niet aan een leven achter de geraniums! Drie jaar lang volgt documentairemaker Jennifer Kroot Takei en zijn echtgenoot en manager Brad; van eenop de Comic-Con in San Diego en musicalrepetities in New York naar een radiobezoek bij Howard Stern. Hoewel de opgeruimde Takei anno nu een open boek is, kende hij in zijn jonge jaren gevangenschap en raciale stigmatisering, en bleef hij lange tijd “in de kast” omdat Hollywood homoseksualiteit moeilijk accepteerde. In dit portret worden Kroots opnames afgewisseld met archiefbeelden die Takeis bestaan tekenden, zoals opnames van de internering van Japanse Amerikanen en filmfragmenten van de rollen die hij in zijn leven speelde. Naast Takei en zijn echtgenoot worden verschillende collega’s geïnterviewd over de man die zijn eigen levensloop omschrijft als: “ En dat zal niemand ontkennen.