Autumn Gold
Jan Tenhaven volgt een vijftal Europese atleten die zich opmaken voor belangrijke kampioenschappen in Finland. Ze beoefenen allemaal een eigen discipline, maar één ding hebben ze gemeen: ze zijn hoogbejaard. De Oostenrijkse kunstenaar Alfred (100) traint voor het onderdeel discuswerpen en gaat voor niet minder dan een gouden medaille. Zijn leeftijd is geen reden om achter de geraniums te kruipen: "Ik voel me helemaal geen honderd. Tja, dat lichaam wordt natuurlijk steeds ouder. Maar zolang het nog werkt is dat niet zo erg." Ook de Duitse Ilse (85, kogelstoten), de Zweed Herbert (93, honderd meter), de Tsjech Jií (82, hoogspringen) en de Italiaanse journaliste Gabre (leeftijd geheim, discuswerpen) laten zich niet tegenhouden door hun leeftijd. We volgen de atleten bij hun trainingen, hun dagelijkse bezigheden in en rond het huis en zien hen presteren tijdens die langverwachte wedstrijd. Ze dwingen respect af met hun levenshouding en de voor hen soms levensgevaarlijke oefeningen. Ze weigeren het leven op te geven, ondanks overleden partners of lichamelijke gebreken. Herbert: "Ik wil zo proberen mijn leven te verlengen. Als ik er vandaag mee zou stoppen, zou ik binnen een maand dood zijn." Een film over de liefde voor sport als metafoor voor de liefde voor het leven.